SAMARBEIDSAVTALE GIR MINDRE STÅTID OG MER FOKUS
Bjørns hage og anlegg har inngått totalleverandøravtale med Risa Service på maskiner og utstyr. Alt fra gravemaskiner til vibroplater og biler blir nå leid gjennom Risa Service. Det skal gi mindre ståtid og bedre utnyttelse av utstyr samtidig som det reduserer tiden ansatte i Bjørns hage og anlegg må bruke på å administrere og vedlikeholde utstyret.
– Dette gir mer effektivisering og profesjonalisering. Vi får mer fokus på det vi holder på med og kan spille på Risa Service når det gjelder kompetanse og erfaring med ulike maskiner. Etter hvert skal maskinparken også fornyes, sier Christian Kinden, daglig leder i Bjørns hage og anlegg.
BEVISSTGJØRING
For Bjørns hage og anlegg betyr den nye samarbeidsavtalen også en driftsomlegging og en litt ny måte å tenke på produksjonsmessig. Det blir en større bevisstgjøring med hensyn til kostnader på utstyr. Utstyret får stykkpris eller dagspris. Nå må maskinene ha timer i større grad enn da selskapet eide utstyret selv. Bruken må rettferdiggjøres. – Å leie utstyret til med dagspriser krever bedre planlegging. Vi må tilpasse oppgavene til utstyrsbruken i større grad. Det er tøft i en overgangsperiode, men skal bli bra, sier Kinden som begynner å se verdiene allerede.
VINN-VINN
– Når en jobb er avsluttet og du ikke trenger utstyret igjen på to måneder, kan du melde det av og slippe kostnader. Så kan Risa Service leie det ut til andre. Vi slipper å tenke reklamasjoner ved kjøp av utstyr. Det håndterer Risa Service. De har også verkstedkompetansen når de skal diskutere med leverandørene, både ved innkjøp og reklamasjoner, sier Christian Kinden som regner med at det går et par år før alt har gått seg til og begge parter virkelig kan høste gevinstene.
– Anleggsgartnere skal kunne skru litt selv, men vi må finne balansen mellom hvor mye de skal gjøre og hva Risa Service skal håndtere. Å skifte snor og tennplugg på vibroplate, for eksempel, er noe vi skal gjøre selv.
HUSK BESTILLING OG AVMELDING
– Når utstyret bestilles, kommer det på dagen. Vi kan hente selv eller får det utkjørt. Så langt er de ansatte positive til hvordan det fungerer ute – de får tingene når de skal og hjelp når de trenger det. Den største utfordringen er å glemme avmelding av utstyr. Da betaler vi for utstyr som ikke brukes. Og det er like viktig å planlegge og bestille i forkant. Uten planlegging og bestilling kan man risikere at utstyret ikke er tilgjengelig, sier Kinden til slutt.