SOM Å KOMME HJEM IGJEN
Erlend Aksnes kom til Risa Service fra Risa for å optimalisere driften.
Erlend Aksnes (49) er ny driftssjef i Risa Service. Han kom fra Risa 1. oktober. Nå er han tilbake i det samme kontoret han hadde i perioden 2010-2015, før Risa Service ble skilt ut som eget selskap. Siden han har tatt hånd om mange av de samme oppgavene før, kjenner han arbeidsprosessene på verkstedet veldig godt.
Han er blant annet i gang med å få riktig organisasjon til arbeidsoppgavene. – Vi har vært litt underbemannet. Nå jobber vi med å få på plass de rette og beste folkene. Vi både lyser ut stillinger og rekrutterer fra egne rekker. Det er også innført dataverktøy. Nå må vi ha på plass administrasjonsrutiner, mottakskontroll osv., sier han.
STORE MASKINPAKKER
Erlend forteller at det er store maskinpakker som skal kjøpes inn for å serve de store prosjektene til Risa. Her må Risa Service være tett på og forstå utstyrsbehovet inn og ut. For eksempel er det nedtrapping i utstyrsbehovet i Tromsø før vinteren samtidig som det er økning i Rekefjord.
UTFORDRENDE NYANSKAFFELSER
– Nytt utstyr skaper en del utfordringer. Vi jobber tett med leverandørene for å kunne reparere selv. De kommer hele tiden nye ting som vi må være up to date på. Volvo, CAT og andre vil gjerne holde noe tett til brystet, men vi får svært mye ut av dem. Målet er at kundene skal ha minst mulig ståtid. Derfor bruker vi krefter på kurs og opplæring hele tiden, sier Erlend.
JAGER OPTIMALISERING
– Jeg har lyst til å få ting til å virke optimalt mellom alle avdelingene. Maskinene skal være minst mulig her. Det krever god flyt. Derfor kommer jeg til å jage optimaliseringen, sier den nye driftssjefen.