Katrine Fredriksen

MATRIX: NY DIGITAL HVERDAG

Katrine Fredriksen
MATRIX: NY DIGITAL HVERDAG

Terje Egeland bruker Matrix daglig på mobilen. Det krevde litt å endre rutinene, men nå fungerer det veldig godt, sier han.


Matrix gir Roy Borlaug i Rental.one full kontroll med maskinparken.

Matrix gir Roy Borlaug i Rental.one full kontroll med maskinparken.

Matrix er en spesialutviklet webapp som alle sjåførene i Risa bruker til daglig sjekk av maskinene. Systemet gjør hverdagen enklere for administrasjonen. Det gir bedre mulighet til å planlegge og sørge for optimal drift på hele utstyrsparken.

– Alle får egne tilpassede sjekklister som de henter opp på mobilen. Det tar rundt fem minutter å foreta visuell kontroll og alle øvrige ­kontrollrutiner. I tillegg tar det kanskje et minutt å logge det i Matrix. Dette gir en helt annen oversikt for oss som sitter inne og administrerer, sier Roy Borlaug som er teknisk sjef i Rental.one.

– De kan også rapportere inn feil, mangler og skader. Disse kommer opp fortløpende inne slik at de kan planlegge arbeidsdagene utfra det. Vi har som mål å melde tilbake innen to timer, men det hender også at når noen melder fra, så står det en servicebil der tre minutter senere. Tilbakemeldingstiden avhenger også av hvor alvorlig skaden er, sier Borlaug.

– Vi merker at Matrix gir bedre kontroll. Det er færre telefoner. Vi har mer kontroll på feil og mangler. Vi kan samle mindre feil og ta de pr. prosjekt. Vi jobber mer rasjonelt ved å ta alle på en gang, sier han.

– Tilbakemeldingene fra brukerne er gode. Kanskje litt mer skepsis fra de eldre til å begynne med. Men når vi kommer ut, lærer de opp og legger inn på telefonen, er det greit. Da blir de gamle ofte de beste, sier Roy Borlaug til slutt.