TONSTAD I MEDVIND
Arbeidet med Tonstad Vindpark følger framdriftsplanen. Før sommerferien er alle vindmøllefundamentene støpt og ankerstagene på plass. Det er foretatt testkjøring av vingetransport fra Kvinesdal. Vingene alene er 74 meter lange. Når de er plassert på traileren snakker vi rundt 80 meter total lengde på transporten, nesten en langside på
en fotballbane.
– Det har vært god omgangstone blant medarbeiderne gjennom hele prosjektet. Det er flinke folk som snakker godt sammen og finner gode løsninger, sier prosjektleder Thore Kolltveit.
Tre fagområder har vært i virksomhet under prosjektet: Kabellegging, anlegg, bygg og betong.
– God kommunikasjon mellom virksomhetsområdene og mellom Risa og underentreprenørene har vært viktig for å sikre god framdrift. Alle i prosjektet kjenner målene. Det er ukentlig rapportering av status, og det er faste, ukentlige allmannamøter hvor alle deltar. Framdriften har vært god, og alle milepæler i prosjektet er nådd på tidsfristene, sier Kolltveit og nevner at utbygger NVE og grunneierne er godt fornøyde med arbeidet Risa har levert.
PÅ LAG MED NATUREN
– Vi var tidlig i dialog med byggherrens landskapsarkitekter, og fikk innspill til prinsipper de ønsket vi skulle følge i prosjekteringen. Vi hadde gode kart og flyfoto tilgjengelig og satte i gang med prosjekteringen. Det er store arealer innenfor planområdet, og selv med gode digitale verktøy er det vanskelig å se hva som er beste løsning. Etter første fase av prosjekteringen som foregikk på digitale kart, ble veiene derfor stukket ut i terrenget for befaring og kontroll. Det ble da avdekket at det var store muligheter for å forbedre linjeføringen med tanke på å unngå store fyllinger og skjæringer samt unødig oppgraving av myrområder. Det ble brukt mye tid på å gå ut i felten, vurdere alternative løsninger og måle inn nye. Befaringene ble for det meste utført av stikningsingeniører i Risa, og enkelte turer sammen med byggherrens landskapsarkitekt der vi sammen fant gode løsninger. Data fra befaringene ble så sendt inn for ny prosjektering av alternativ linjeføring. Da nytt alternativ var klart, ble prosessen gjentatt for å se om vi hadde fått et bedre resultat. Enkelte ganger ble disse forslagene forkastet og nye alternativer ble prøvd ut, men når befaringen viste at forslaget var blitt bra, ble tegninger av endringene sendt til landskapsarkitekt for vurdering, og videre til NVE for godkjenning. Særlig det at høye fyllinger og skjæringer kunne unngås førte til store besparelser i berørt areal, og ga veier som viser mindre igjen i terrenget. Enklere inngrep gir også bedre fremdrift og bedre økonomi, sier stikningsingeniør Nils Arne Nilsen Stueli i Risa
– Det er veldig flott at vi kunne ha en åpen dialog med byggherre og NVE, slik at mulige forbedringer som ble oppdaget kunne gjennomføres og at sluttresultatet dermed ble bedre enn opprinnelig planlagt, legger han til.
Veinettet i vindparken gjør også naturen mer tilgjengelig for skiløpere, for bønder og turgåere. I anleggsperioden har det vært et yrende dyreliv med orrfugler, harer og elg.
HMS MED ET SMIL
HMS-leder Elsie Grete Mæland har inspirert medarbeiderne til å være flinke å levere avviksmeldinger.
– Det pleier å være litt tungt å få inn RUH’er, men ved å belønne folk med vafler er det mye enklere. Vaffeljernet er et virkningsfullt verktøy. Avtalen er at får jeg inn mer enn 30 RUH’er på en måned, så blir det vafler. Og det blir det nesten hver måned, sier hun.