Katrine Fredriksen

Går nye veier med drift og trafikantnytte

Katrine Fredriksen
Går nye veier med drift og trafikantnytte

Risa undertegnet 5. juni kontrakt med Nye Veier om å drifte inntil 125 kilometer motorvei.

– Vi startet 16. september med E18 mellom Tvedestrand og Arendal. Strekningen er 23 kilometer, firefelts motorvei med 110 km/t åpnet 2. juli. Neste strekning, E18 Rugtvedt - Dørdal, er 17 kilometer med firefelts motorvei med 110 km/t åpner 2. desember. Deretter kommer de forskjellige andre veiene som ligger i kontrakten etter hvert, forteller prosjektleder for drift- og vedlikehold i Risa, Erlend Aksnes.

 Kontrakten går over fem år, og har en opsjon som betyr at Risa kan få ansvar for inntil 125 kilometer med motorvei, sier Erlend.

Det er syv veistrekninger som omfattes av kontrakten, fra Trøndelag i nord, via Hedmark (Innlandet), til Agder i sør. Kontrakten har en ramme på rundt 500 millioner kroner. I tillegg til de to nevnte, inkluderer strekningene: E6 Kvål - Melhus S (6,9 km); E6 Arnkvern - Moelv og E6 Kolomoen - Arnkvern (45 km); og E39 Kristiansand V-Mandal Ø og E39 Mandal Ø - Mandal by (26km). 

- Avtalen med Nye Veier inkluderer alt av drift og vedlikehold på veiene, tunneler og broer, og tilhørende sidearealer som gang- og sykkelstier, midtrabatter, veiskuldre også videre, sier han. 

- Drift og vedlikehold, eller "trafikantnytte" som er termen Nye Veier bruker, er en helårsoppgave. Akkurat nå er det salting, brøyting og vinterdrift som ligger foran oss. Sommerstid vil det typisk være er kantklipping og plenklipping, luking av rundkjøringer, beskjæring av vegetasjon, og annet forefallende arbeid.  

På vegne av Risa bygger Erlend opp base på Slotta ved Tvedestrand. Stedet er ikke tilfeldig valgt. - Stedet ligger midt mellom de to første veistrekningene vi overtar vedlikeholdet på. Dessuten vet vi at når vinteren kommer, snør det gjerne først på det høyeste punktet på den nye E18, og der er Tvedestrand. Så det er strategisk riktig å være her med brøyteutstyret vårt. Vi har kjøpt en brakkerigg av AF Gruppen. I den bygger vi opp kontorer og undervisningsrom. På uteområdet setter vi opp et par Rubb-haller, en for verksted og en som lager for salt. Fra og med desember blir dette base for ti personer, fastslår Erlend. 

Grunnen leier Risa av en lokal samarbeidspartner, Øystein Finsrud i Vegarheim Pukkverk. Risa leier inn både utstyr, to brøyte- og saltbiler, og arbeidskraft av Finsrud. I tillegg er det inngått en avtale med Transportservice i Arendal. 

Erlend forteller at utstyret som skal brukes er nytt og effektivt, og at HMS (helse, miljø og sikkerhet) er i høysetet, man vet ennå ikke helt nøyaktig hvor mye som må mobiliseres. - Det er litt usikkert hvor mye jobb det blir med en helt ny motorvei, så vi velger en slags mellomløsning, og prøver oss litt fram.  

Erfaringene man høster på E18, blir nyttige etterhvert som de andre strekningene innenfor kontrakten blir åpnet. - Vi ser Nye Veier har som mål å åpne motorveier raskere enn tidligere sagt. Vi har som sagt kontrakt for fem år, med opsjoner for ytterligere to år og avtalen dekker syv strekninger, men som vi tror nå, kan det fort bli mer, sier Erlend.

- Strekningen i Hamar-området, Kolomoen - Moelv, skal etter planen åpne i desember 2020, men jeg blir ikke overrasket om det skjer enda raskere. Om så skjer, skal vi være klare, sier han, og avslutter på typisk jærsk vis:  - Så få gang på det!


Elgproblemer for Tvedestrand-avdedlingen

Den nye veistrekningen har ført til økning i en uventet type trafikk.

De siste fem årene har det vært én og to elg som har mistet livet på E18 årlig, melder Tvedestrandposten. I løpet av tre og en halv måned med ny vei, er antallet elg avlivet på E18 allerede fem.

- Det er mye elg, forteller Erlend Aksnes, leder for Risas avdeling i Tvedestrand. Gjennom avtalen med Nye Veier, er Risa ansvarlig for drift og trafikantnytte på den nye veistrekningen. Dermed havner noen av elgproblemene på hans bord. - Jeg har ikke vært ute for lignende. Av en eller annen grunn er det mye mer elg på veien nå enn tidligere, sier han. Vegstrekningen er utstyrt med mer enn fire mil med viltgjerder, og fire overgangsbruer, hvorav den ene skal fungere som viltovergang. Brua er 26 meter bred, og 50 meter lang. Til tross for dette, ender flere elger opp i veibanen.

- I tillegg til viltgjerdene som allerede er der, har vi har satt opp byggegjerder for å lede elgene vekk fra vegen, sier Erlend. - Men likevel ender en del av dem opp i vegbanen og blir et problem. Risa har ikke egne elgjegere, så når vi får melding om elg, ringer vi Viltemda i Tvedestrand, så er det de som må håndtere problemet. Den såkalte fallviltgruppa har måttet skyte fem elger så langt. 

Til Tvedestrandsposten sier landbruksrådgiver Hans Magnus Sætra at det er Tvedestrand kommune som betaler fallviltgruppa for utrykningene de har, men vurderer nå å få hjelp til å få dekket noe av utgiftene til jobbene fallviltgruppa gjør på den nye E18. - Vi vurderer dette, men vi har foreløpig ikke landet på noe, sier Sætra til avisen.-  Det må vi ta med Nye Veier og driftsoperatør Risa.

Ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB) ble rundt 1500 elg drept på norske veier i jaktåret 2018/2019. Påkjørsel av elg er en reell trafikkfare, ettersom elgen blir omkring 2,5-3,2 meter lang og cirka 180–210 cm i skulderhøyde, så hovedmassen av dyret ligger høyere enn panseret på vanlige personbiler. Oksen veier normalt cirka 380-720 kg, men kan trolig bli opp mot 900 kg tung. Kua blir gjerne omkring 10 cm kortere og blir gjerne ikke like høy, men veier gjerne typisk 270–360 kg (Wikipedia).