E39 Fjellsikring
Det er høyt og luftig langt over E39 ved Mandal. Folkene som jobber med fjellsikring bør ikke ha høydeskrekk.
Dersom man kjører sørover fra Mandal på E39, kommer man fort i kontakt med arbeid på nye E39. “Dette er et enormt prosjekt”, sier Torbjørn Sporaland med entusiasme. Og det er det virkelig. Her skal det bygges en firefelts vei fra Ålgård til Kristiansand. En time og 28 minutter mellom Stavanger og Kristiansand er den nye reisetiden. Det er mer enn en halvering.
Vi er på strekket mellom Mandal og Kristiansand, som vil ta ti minutter å kjøre når veien er ferdig i 2021. Det er for tiden fem mann fra Risa som jobber med fjellsikring på denne strekningen. I dag er det enkelt å finne dem. De jobber ved avkjørsel M15 like i veikanten av gamle E39. Her er de i full gang med å sikre en fjellside. Vilhjalmur Sverrir Petursson og Paul Eivind «Pøllan» Hamra står med spett oppe i en lift. Steiner rutsjer ned fra den ti meter høye skjæringen.
I en lift litt lenger borte står Geir Andersen og spyler fjellet rent for grus, mold og greiner. Anleggsleder UE Aasmund Gjerde fra Hæhre står og ser på det hele i lag med gjengen fra Risa.
Det er Torbjørn Sporaland, Lene Risa Salte (prosjektøkonom) og Arve Svean (prosjektingeniør og geolog) som er på ledelsesbefaring til Mandal. Skal man først befare, må det gjøres skikkelig. Lene Risa Salte får på seg sele og kommer seg opp i liften i lag med Geir Andersen, og får testa ut spyling med høytrykk. Vannet kommer fra en 10 m3 traktorhenger som hele tiden blir etterfylt med vann fra tankbil, som kjører i skytteltrafikk med vann. Når fjellet er rent kommer geologen inn og markerer hvor det skal settes bolter.
Da er Simon Østrem klar med boreriggen. Riggen er montert på en gravemaskin, noe som gir rask forflytting og stor rekkevidde. I tillegg kan den bore vannrette hull. Fjellet er utrolig råttent og må sikres godt for å unngå ras. Fjellavdelingen i Risa består av 40 ansatte, inkludert to geologer, som ledes av en fjelleder, nemlig Torbjørn Sporaland. Han har vært i Risa siden 2007, da han kom fra forsvaret. Han har hærens ingeniørskole og var i forsvaret i syv år. “Det som slo meg da jeg kom til Risa, var at yrkeskompetansen hos de som drev med sprenging var veldig høy”, sier Torbjørn. Han mener med andre ord at det er flinke folk. Dette, sammen med god faglig kompetanse i ledelsen, utgjør en god kombinasjon. “Da jeg kom til Risa i 2007 var det rundt 20 personer som jobbet i avdelingen, og vi har fått lov til å bygge stein på stein og er i dag dobbelt så mange”, sier Torbjørn.
Det har vært litt lite jobb i februar og mars, men nå ser det lysere ut. “Vi har en nokså stor jobb for Implenia som vi skal i gang med”, forklarer Torbjørn. I Sognekjølen og Odalen vindpark skal det lages forankringer for vindmøllefundamentene. Dette er en bra jobb, da det er en park på 34 møller.
“Vi håndterer sprengstoff, klatrer i fjell og rensker opp i bratte fjellsider. Jeg kjenner litt på dette ansvaret når jeg vet at mine folk jobber med noe som er potensielt farlig. Vi beveger oss til tider på en knivsegg. Vi må finne hvor eggen er og så ta to skritt tilbake for å jobbe trygt, slik at alle kommer hele hjem. For å oppnå dette, er det viktig med kontinuitet i folkene og god kommunikasjon. Vi har samlinger flere ganger i året, og har liten gjennomtrekk, selv om de må reise mye. Vi må reise der fjellet er”, sier Torbjørn.
Fjellavdelingen driver først og fremst med fjell, som navnet så presist gjenspeiler. For å være mer spesifikk, er fagområdene deres:
Boring og Sprenging
Sprøytebetong
Geologiske befaringer
Sognemur og rasgjerder
Rystelse og støymåling
De har for tiden 13 borerigger spredt rundt omkring på forskjellige anlegg