Marked
2020 har vært et litt spesielt år. Det begynte bra med stor aktivitet fram mot ferien, deretter har vi hatt en betydelig nedgang i forespørsler ut over høsten. Men det har vært travle tider de siste månedene av året, og starten av 2021 blir likeså. Vi skal eksempelvis i gang med anbudsprosessen som eksklusiv underentreprenør til Acciona på Nye Veier sitt prosjekt «E39 Lyngdal øst- Lyngdal vest». I tillegg vet vi at det vil komme flere større og mindre prosjekt i våre lokale markedsområder.
Det er for tiden tøff konkurranse og vi skulle gjerne vært la vbyder på flere prosjekt, men når det er lite «mat» i regionen, blir alle «sultne». Dermed kan neste år bli utfordrende for hele bransjen. Det ser ut til å være et slags vakuum før de større prosjektene kommer ut på markedet, som selvsagt tar unna en del kapasiteter. Vi er nok ikke alene om å vente på nye entrepriser på prosjekter som eksempelvis Sykkelstamveien, IVAR ledningen, Bussveien og Vestre korridor. I mellomtiden har vi ikke annet valg enn å tilpasse oss det markedet som er .
Det ligger hele tiden i bakhodet at vi må skaffe arbeid til alle de gode folkene i Risa. Likevel må vi i markedsa vdelingen være kyniske og ha fullt fokus på å finne rett selvkost, samt ha kontroll på risiko og potensiale. For å vinne prosjekter er vi og a vhengige av gode leverandører som er konkurransedyktige på pris og kvalitet. Heldigvis har jeg med meg en d yktig gjeng med dedikerte medarbeidere som jobber hardt for at vi skal få inn tilstrekkelig med arbeid til alle våre ansatte.
Erfaringsvis vet jeg at ferier ikke alltid er ferier for vår avdeling, men jeg håper alle får god en dose kvalitetstid sammen med familie og venner .
Kai Tore Vatland, markedssjef