Rivning
I høst har rivningsavdelingen hatt en travel tid. Vi tar en nærmere titt på tre av prosjektene.
Alstor Hotell ble først brukt som kasino for tyske offiserer i 1942. Først i 1950 startet hotelldriften der. Etter mange år som byens utested, faktisk fra 1950 til 1989, tok festen og dansen slutt.
Mosvannet Park er navnet på det nye leilighetskomplekset som skal reises her. Men før det kan skje, må alt det gamle bort. Risa fikk den jobben. Bygget har blitt endret mange ganger opp igjennom tiden. “Da vi skulle rive dette, møtte vi på en del problemer”, sier Svein Risdal som er ansvarlig for rivejobben hos Risa AS. “Her var blant annet store mengder asbest som vi måtte håndtere, men det mest spesielle var nok at bak en lettvegg fant vi fire malerier av Henrik Rossmann”, sier Svein. De fire årstider er navnet på bildene.
De ble funnet uten rammer. Tre av dem var helt uskadet, mens det ene har en liten rift. Etter at bildene var hentet ut, tok gravemaskinene over og hele bygget ble fjernet. Murstein og betong blir brukt til fyllmasse, mens jern blir tatt ut og gjenbrukt. Risa har også ansvaret for grunnarbeidet på Mosvannet Park.
“I Sandnes, nærmere bestemt på Rovik brygge, hadde vi også et rive- og grunnarbeidsprosjekt”, sier Svein. Her var det i tillegg en ganske omfattende saneringsjobb. “Vi har fjerna 5000 tonn med forurensede masser som er tatt ut med båt”, forklarer Risdal. Denne massen har blitt erstattet med ny, ren masse. “Her var det mye mer forurenset masse i miljøtilstand klasse 5 enn det vi var klar over da vi starta jobben”, sier Risdal. Det som i utgangspunktet skulle ta rundt tre uker, ble til tre måneder. Når alt er ferdig vil Sandnes ha nye leiligheter like i sjøkanten på Rovik brygge.
Den store rivejobben for Risa AS er uten tvil parkeringshuset til Avinor på Sola flyplass. “Her er det sykt mye betong som skal bort”, sier Svein Risdal. 25000 tonn skal fraktes bort og bli fyllmasse andre steder på flyplassen. Det er ca. 800 lass med betong. Risa startet jobben i September 2020 og ligger godt an tidsmessig. For tiden er det to maskiner som sakte, men sikkert tygger opp det brannherjede bygget. Langemann med sin rekkevidde er god og ha når man skal nå opp på taket av bygget.
Det ser virkelig ut som en krigssone inne på bygget. Biler til mangfoldige millioner er redusert til ugjenkjennelige klumper av metall. Disse blir løftet ut av bygget og linet opp på utsiden.
“Vi kan ikke gå inn i store deler av bygget da det er for ustabilt”, sier Svein, “men vi har modifisert en robotklipper slik a t den gjør jobben med å få ut alt det som ligger inne i bygget”, forklarer han.
Jonny Strømsvåg håndterer fjernkontrollen til roboten med stor sikkerhet. Det er ikke en ulempe at han har fjerdeplass fra NM i fjernstyrte el-biler.
“Dette er en spennende og svært utfordrende jobb som har fått utrolig mye oppmerksomhet i media”, sier Svein Risdal.