Marked
I Risa ser vi et voksende marked i anleggs bransjen i årene fremover. For oss er dette bra, men samtidig må vi ta innover oss de krav og endringer som kommer fra våre kunder. Vi må være fremoverlent og tenke langsiktig for å kunne være konkurransedyktig på både pris, kvalitet og miljø.
Selv om det har vært litt reduksjon på forespørsler etter sommerferien, har 2021 blitt et rekordår for Risa, med hele 2.3 milliarder i ordreinngang. Bak dette ligger pågangsmot, vilje og nøyaktighet. En positiv evne til å samarbeide og finne de beste løsningene – sammen.
Gjennom året har vi vært igjennom flere typer anbudsprosesser som BVP (Best Value Procurement), totalentrepriser og utførelsesentrepriser. BVP er en metode for prosjektstyring og innkjøp som vektlegger leverandørens kompetanse og prestasjon. Dette kan være alt fra HMS, kvalitet samt klima og miljø. I slike prosesser er dokumentasjon på alt arbeid vi gjør en viktig faktor for å kunne lykkes igjennom anbudsprosessen.
Vi ser at kontraktene vil bli av en slik størrelse som gjør det helt nødvendig med samarbeid med andre entreprenører. Typiske samarbeidsformer er eksempelvis eksklusive underentreprenør eller arbeidsfellesskap. Hver og en prosess er unik og spennende. Alt handler jo til sist om å gjøre hverandre gode.
Jeg er særdeles ydmyk og stolt over samarbeidet vi har fått til på prosjektene Rogfast og Svenningelv, med henholdsvis Hæhre Entreprenør og Leonhard Nilsen & Sønner. Tilbudsteamet fra alle parter har utført et flott stykke arbeid, som gjenspeiler seg videre i prosjektorganisasjonen.
Med dette vil jeg rette en stor takk til både avdelingen, kunder, leverandører og samarbeidspartnere for innsatsen gjennom et godt 2021. Jeg gleder meg til å ta fatt på et nytt år med samtlige av dere!
God jul & Godt nyttår!
Kai Tore Vatland, markedssjef