Veidrift 2021
Drift og vedlikehold (DOV)er en voksende avdeling i Risa igjen. Det var en liten dipp i 2018 men nå er det mye på gang over hele landet.
E6 Stange, E18 Rugtvedt og Tvedestrand, E39 Mandal øst, Nedre Telemark og Vestfold, Indre Ryfylke, Høgsfjord for Rogaland Fylkeskommune og flere mindre kontrakter i Sirdal.
Erlend Aksnes sitter på kontoret og forbereder en presentasjon av Risa sitt engasjement i drift og vedlikehold. Det er mye på agendaen nå når vi går mot vinter. Kantslått er ferdig og brøytestikker er satt opp for en tid tilbake og den første frosten er allerede komt. Salt må fraktes fra lager i Oslo og ut der det skal brukes. Her har Risa utnyttet vegnettet fullt ut og kjører med 60 tonns vogntog, dermed reduseres antall turer, bom utgifter, timeverk på sjåfører og gir store besparelser over 5 års kontraktsperioder. Det viktigste i dag er stor miljøgevinst. Færre transporter gir mindre utslipp. «Dette gir også god økonomi både for kunde og oss som igjen utløser bonus fra en av kunder Nye Veier AS, legger Erlend til.
Erlend har gått gjennom endel av de kontraktene som er tildelt og som nå lyses ut. Et tankekors er at det nå deles opp i mange småkontrakter der en ikke oppnår synergieffekter siden det er mange forskjellige entreprenører som utfører arbeidet i et nokså begrenset geografisk område. Vi ser bare begynnelsen av dette nå, men det er noe politikere både nasjonalt og regionalt må ta innover seg. Min påstand er at vi ikke får mere vei for pengene med dette grepet fra politikere, hvert fall ikke på kort sikt.
Sams veg- administrasjon fra 1. januar 2020. Byggherre rollen flyttet fra Statens vegvesen til Fylkeskommuner i Norge.
Slik som det ser ut nå og i umiddelbar fremtid vil Risa trenge mer bemanning på drift og vedlikeholds kontraktene. Stein Arild Boi Pedersen håper at det kan bli fart i utdanning av personell. Fylket har startet opp en linje, men det har mangla godkjente lærebedrifter. 2021 – 2022 er det første året vi har lærling i DOV.
Rebecha Valstad bytter mellom kontoret på Nærbø og i Larvik. Hun har halvannet år igjen før hun kan ta fagbrevet.
I november var det kurs for personell som jobber med DOV. Det er en del teori og en del med praktisk gjennomgang av materiell. Dette er obligatorisk, og alle må gjennom en eksamen som tidligere ble avholdt på trafikkstasjonen. Nå har vi fått endret dette, sier Stein Arild, slik at det kan gjennomføres eksamen her hos oss.