SISTE INNSPURT PÅ KVITSØY
Rogfast-prosjektet er et ambisiøst veiprosjekt som vil få stor betydning for næringslivet og befolkningen på Vestlandet. Stortinget vedtok bygging og finansing av prosjekt E39 Rogfast den 23. mai 2017. Målsetningen er å skape en ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim, og Rogfast blir det første ferjeavløsningsprosjektet i denne ambisjonen.
Planene for Rogfast inkluderer byggingen av verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Når prosjektet etter planen står ferdig i 2031, vil reisetiden mellom Bergen og Stavanger bli redusert med omtrent 40 minutter. Dette vil bidra til å knytte næringslivet og befolkningen tettere sammen på Vestlandet.
Delentreprisen E39 Rogfast E15 Kvitsøytunnelen og Fylkesveg er et samarbeid mellom entreprenørselskapene Risa AS og Hæhre Entreprenør AS, som har dannet arbeidsfellesskapet HæhreRisa ANS. Dette selskapet har fått tildelt kontrakten med å bygge den 3,5 kilometer lange tunnelen ned til hovedløpet. Tunnelen vil på det dypeste ligge 250 meter under havoverflaten. I tillegg skal det også bygges 1,7 kilometer vei i dagen, og tre betongbruer.
Risa har ansvaret for byggingen av 1,7 kilometer vei i dagen, opplasting og utkjøring av tunnelmassene som blir deponert i sjøen ved tunnelmunningen, samt etablering av grøfter og vei i tunnelen. Hæhre, skal bygge de tre betongbruene og sprenge ut den 3,5 kilometer lange tunnelen. Åshild Gudmestad som er Prosjektleder for E39 Rogfast E15 Kvitsøytunnelen, har jobbet med prosjektet siden september 2021 og i mai 2024 skal prosjektet overleveres til statens vegvesen.
Selv om mye av arbeidet har blitt gjort, gjenstår det fremdeles et godt stykke arbeid. Blant annet må det utføres grøfter og veibygging inne i tunnelen. I tillegg skal sjete'en (molo uten åpning) som er etablert i sjøen, erosjonssikres i neste entreprise. Sjøfyllingen kompletteres med masser innenfor sjete'en, og det vil over fyllingen etableres vei inn til de ferdige tunnelene. Til tross for noen utfordringer, går prosjektet etter planen.
Samarbeidet mellom Risa og Hæhre har vært svært positivt, ifølge Åshild Gudmestad. De to entreprenørselskapene deler mye av den samme kulturen, og dette har bidratt til et godt samarbeid.
Noen av utfordringen i prosjektet har vært den gamle infrastrukturen som har vært i konflikt med de nye veiene. I tillegg har det vært nødvendig å ta hensyn til miljøet, inkludert ålegress og glansteppemose.
Prosjektet har hatt en god dialog med lokalbefolkningen, og det har vært et godt samarbeid med skolen. Under en åpen dag ble det til og med så mange besøkende at det gikk tomt for pølser. Men nå ser Åshild Gudmestad frem til å ta fatt på nye oppgaver i Risa, og det blir andre som vil fullføre arbeidet med de neste etappene i Rogfast-prosjektet.