Flomsikring i Vigrestad
Mange husker hva som skjedde i august 2014. Vigrestad kom i nyhetsbilde på en måte de ikke ønsket. Det var kaos på Vigrestad, nærmere bestemt flomkaos.
Etter 2014 har det skjedd mye på Vigrestad. Risa overleverte ferdig etappe to av prosjekt flom sikring. Når vannet stiger over et visst nivå skal den nye flomsikringen tre i kraft og lede vannet inn i et 2400 mm overvannsavløp. Her er det også tatt høyde for flytende rundballer. Det er laget et stengsel slik at de ikke kan flyte fritt slik som det skjedde i 2014. Det er en stor betongkonstruksjon med gitter og stolper som skal hindre at større gjenstander skal sperre overløpet.
Mye av arbeidet er gjort svært nær jernbanene som hele tiden var i drift. «Dette hadde ikke vært mulig uten serviceinnstilte folk fra Spordrift», sier prosjektleder i Risa Geir Stensland. Han vil og berømme Seabroaker for en utmerket jobb med spuntingen. De tyngste rørene som ble brukt hadde en vekt på 12 tonn, så her måtte en bruke mobilkran for å få de på plass. På grunn av forholdene måtte en bruke fotrør på deler av prosjektet og disse er mye tyngre enn normale rør siden de har en ekstra fot i bunnen. Disse måtte benyttes da det ikke var plass til å legge vanlige rør. Med disse rørene kan en legge dem på en helt plan grøft og så fylle på. Dette ble lagt ned 330 meter med 2400 mm rør i grøfter som var opp mot seks meter dype og en bredde i bunnen på tre meter.
Kryssing av Langgata med 2400mm rør inkl. alle VA-arbeid og senking av veg, ble utført i løpet av 14 dager. På bakgrunn av dette gikk også trafikkavviklingen utmerket. SR-entreprenør som hadde ansvaret for betongarbeidet, utførte sitt arbeid på en meget tilfredsstillende måte med tanke på kompleksiteten på arbeidet under jernbanen.
Grunnet god planlegging og ansatte i Risa som stod på til alle døgnets tider, resulterte dette i at prosjektet ble gjennomført på en eksemplarisk måte. Prosjektet ble derfor overlevert en måned raskere enn budsjettert, med en meget god kvalitet.