"Stolt håndverk"
Fra sommeren har vi hatt fokus på å bygge vår egen bedriftskultur. Og med det har vi derfor jobbet med å finne våre kjerneverdier. Alle ansatte har kommet med innspill i denne prosessen. 39 ord ble til 3 etter flere gjennomganger og møter. Da alt var klart inviterte vi alle ansatte til kick-off på Eikeland gård hvor vi presenterte våre verdier, vår visjon og våre strategiske mål. Verdiene er Kvalitet, Tilgjengelighet og Løsningsorientert. Summen av dette kaller vi "Stolt håndverk". Vi har god grunn til å være stolte av det vi gjør. Vi etterlever verdiene fordi vi vet at det er dette som bygger bedriftskulturen i Risa Service. Jeg skal selvsagt etterleve verdiene. Målet mitt er å være en leder som er opptatt av kvalitet, som er tilgjengelig og løsningsorientert.
Jeg er opptatt av endringer vi skal gjøre fremover, vår visjon er å øke verdiskapingen for våre kunder. Dette betyr at vi må ha bedre oversikt og kontroll på forvaltningen av utstyret vårt slik at vi får ned ståtiden på maskinene. Vi er på vei inn i «Industri 4.0» – den fjerde industrielle revolusjon. Det er nok få av oss som virkelig greier å forstå hva vi er på vei inn i. Industri 4.0 betyr digitalisering av industrien for å opprettholde konkurransekraft og innovasjon. Industri 4.0 er allerede i ferd med å innhente oss i bygg- og anleggsbransjen. «Gjøre hardt arbeid til smart arbeid», som daglig leder Eirik Njærheim i Jærtek sier. Godt sitat mener jeg. Jeg velger å se digitalisering som et inkluderende begrep. Den nye versjonen av digitalisering inkluderer mange og gir nye muligheter. Noen hver av oss har nok opplevd problemer med å løse data-koden eller blitt skremt av IT og data. Industri 4.0 betyr brukervennlighet og hjelper oss med å gjøre jobben på en enkel og forståelig måte.
Risa-gruppen satser seriøst på dette og vi har ansatt egen IKT-strateg nettopp for å kunne jobbe smartere og enklere. Dette viser vilje fra ledelsen i Risa til å sette fokus på smart arbeid.
Jeg har vært i Risa Service i overkant av seks måneder og ser potensialet i selskapet. En engasjert kunde som Risa AS gjør at vi strekker oss enda lenger som serviceselskap. Digitalisering skal blant annet hjelpe oss til å bli enda mer strukturerte.
For å få til dette må vi vite hvor vi står, hva som er dagens nivå og måle oss opp mot det. Deretter skal vi sette oss strategiske mål og mål for hver avdeling med fokus på å bli bedre og kunne rapportere det. Vi vil at systemene skal gjøre jobben smartere og lettere for oss. Digitalisering for oss skal være inkluderende, og vi skal ha med Risa-ansatte til å bidra med akkurat det. Dette prosjektet har vi allerede startet.