Katrine Fredriksen

RIVENDE UTVIKLING PÅ FLYPLASSEN

Katrine Fredriksen
RIVENDE UTVIKLING PÅ FLYPLASSEN

Foto: Frode Ueland.


Prosjektansvarlig Årne Skrettingland (innfelt) viser at det er store dimensjoner på rivingsoppgavene på Stavanger Lufthavn Sola. At arbeidet også foregår tett på flytrafikken, stiller strenge krav til sikkerhet.

Prosjektansvarlig Årne Skrettingland (innfelt) viser at det er store dimensjoner på rivingsoppgavene på Stavanger Lufthavn Sola. At arbeidet også foregår tett på flytrafikken, stiller strenge krav til sikkerhet.

På Stavanger Lufthavn Sola skal Avinor overta et område som de har leid ut til SAS siden 1960. SAS skal tilbakeføre området til samme stand og rive bygningene som har stått der. Det er det største rivingsprosjektet Risa hittil har hatt. At området har løpende flytrafikk helt innpå seg, stiller en hel rekke spesielle krav.

– Det er spesielt å jobbe rett ved siden av flyplassen, sier Martin Bru som er prosjektingeniør i Risa. 

– De er veldig sensitive på avfall innen ­
anleggsområdet og flyplassen. Avfall må,
bokstavelig talt, ikke fly avgårde, Det kan få veldig store konsekvenser om avfall kommer inn i en
­flymotor. Isopor og annet lett avfall må det tas spesielt hensyn til. Meste­parten av dette blir håndtert inne i en stor hangar som skal rives til slutt i prosjektet. 

– Ombordstigningsbroene er også veldig sensitive for støv. Det betyr at når vi ­klipper ­betong må det vannes for å unngå støv. Vi følger værmeldingen nøye når arbeidet ­planlegges, spesielt i forhold til vind, hevder Bru.

– Selve flytårnet er 50 meter fra anlegget. Det har mye utstyr som kan påvirkes av ­anleggsarbeidet, særlig i forhold til ­vibrasjoner og slag. Det må vi ta hensyn til blant annet ved ikke å slippe tunge ting rett i bakken uten noen form for demping, sier han.

– Vi får heller ikke lagre utstyr nær gjerdene inn mot flyplassen fordi folk kan klatre opp og komme seg inn på flyplassen. Det må være en avstand på minst tre meter. Noen av oss har også gjennomgått opplæring og fått tilgang til å jobbe på flysiden. Dette er nødvendig fordi deler av arbeidet foregår innenfor flyplass­gjerdet. For å få adgang til flysiden krever Avinor egen kursing for hver medarbeider. Vi snakker tross alt om betydelig risiko her, sier han til slutt.

RETT PÅ RULLEBANEN 
– Vi er godt i gang med å oppgradere noen av oppstillingsplassene for fly på Stavanger Lufthavn. Her jobbes det innenfor flysonen, og det stiller spesielt strenge krav til sikkerhet. Alle må på kurs, sier Årne Skrettingland som er anleggsleder på rammeavtalen med Avinor.

– Avinor er veldig godt fornøyde med Risa. Vi finner alltid gode løsninger i lag. Dette er en utfordrende jobb, men Risa løser den på en veldig god måte, sier Kåre Todnem som er ansvarlig hos byggherren.

– Avinor er veldig godt fornøyde med Risa. Vi finner alltid gode løsninger i lag. Dette er en utfordrende jobb, men Risa løser den på en veldig god måte, sier Kåre Todnem som er ansvarlig hos byggherren.