Katrine Fredriksen

TRAFIKKSTYRING ER NØKKELEN TIL TUNNELSUKSESS I BERGEN

Katrine Fredriksen
TRAFIKKSTYRING ER NØKKELEN TIL TUNNELSUKSESS I BERGEN

De neste tre årene skal Risa drive oppgradering av tunneler på sentrale veistrekninger i Bergen. Tung erfaring fra tidligere tunnelprosjekter, både når det gjelder utførelse av arbeidet og dirigering av trafikk, kommer godt med.


Kenneth Rege er prosjektleder for tunnel-oppgraderingene i Bergen.

Kenneth Rege er prosjektleder for tunnel-oppgraderingene i Bergen.

Risa er i gang med oppgradering av de tre store tunnelene Arnanipa, Sætre og Bjørkhaug på E16, hovedtrafikkåren ­mellom Bergen og Oslo. Trafikkavviklingen er den største utfordringen, og den håndterer ­Risa-­medarbeiderne selv.

– Kontrakten er med Statens vegvesen, og de setter pris på at vi som entreprenør håndterer trafikkstyringen selv, sier prosjektleder Kenneth Rege.

– Trafikkhåndtering er en stor og krevende del av jobben. Tunnelene stenges kl 22 og åpnes 5.30 hver natt. Da må trafikken organiseres med kolonnekjøring, delvis gjennom boligområder. Det blir en del tungtrafikk gjennom nabolaget midt på natta, men noen ganger er det eneste løsningen, og vi går aldri på akkord med sikkerheten til de 50-60 medarbeiderne og underentreprenørene, sier Rege.

Han mener de har gjort grundig forarbeid og har fått med gode, lokale underentreprenører. 

– I tunnelprosjekter er vi enda mer avhengig av at alle parter fungerer 100 %. Her er det ingenting å gå på siden vi bare kan jobbe et begrenset antall timer i døgnet. Det gjør det nesten umulig å hente inn forsinkelser, men vi har gode rutiner og en erfaren gjeng, så framdriften er slik den skal være, sier han.