STORKONTRAKT GÅR NYE VEIER
Risa undertegnet den 05.06.2019 kontrakt med Nye Veier om å drifte inntil 125 kilometer motorvei. Fra venstre direktør for teknologi og utbyggingsstrategi Nye Veier, Anette Aanesland, Bjørn Risa, adm. dir. i Risa AS, adm. dir. Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier, prosjektingeniør Stein Arild Boi Pedersen i Risa, Prosjektleder DOV Erlend Aksnes i Risa, og leder for drift og trafikantnytte i Nye Veier, Magnus Johansen.
Risa vant konkurransen om drift av Nye Veiers første veistrekninger. Kontrakten er en Best Value Procurement (BVP)-kontrakt der det legges mye vekt på kompetanse, erfaring, HMS og kvalitet og IT-systemer. Pris utgjør ca. 40 % av vurderingen. IT-verktøykassen Risa har utviklet de senere årene var en viktig grunn til at Nye Veier valgte oss. Arbeidet som er gjort de siste årene med å styrke kompetanse og IT har gjort oss i stand til å håndtere denne typen prosjekter på en god måte, sier Erlend Aksnes som er prosjektleder for kontrakten.
Kostnadsrammen er på 500 millioner kroner. Kontrakten er for totalt syv strekninger, fra Trøndelag i nord til Agder i sør, og omfatter vei og elektro.
Allerede i juli åpner den første strekningen, E18 Tvedestrand - Arendal (23 km). Deretter følger delåpning av 12 km ny E6 Kolomoen – Moelv (til Kåterud) i oktober og ny E18 Rugtvedt-Dørdal (17 km) i desember i år.
Solid erfaring fra veivedlikeholdskontrakter de siste 13 årene skal sikre at det blir rett fra starten av. Forberedelsene er godt i gang og det er startet lokale ansettelser på Sørlandet. Den første nyansatte er i gang 1. juli.
– Foreløpig har vi ikke annonsert, men får løpende henvendelser fra mye flinke folk. Det viser at Risa har et godt omdømme. Vi satser på bred kompetanse hvor alle skal være med i de forskjellige arbeidsoppgaver som pågår gjennom et driftsår. Det betyr at alle må være med i vakt/skiftordninger, og de må kunne kjøre maskiner og lastebil. Samtidig må de ha bred kompetanse på IT-verktøy som skal brukes i kontrakten, sier han.
Tor Alf Høye, leder for drift og vedlikehold i Nye Veier, forteller at det er første gang Nye Veier bruker en BVP-kontrakt i forbindelse med drift og vedlikehold.
– Vi ser at dette gir et bedre grunnlag for vurdering av leverandører. Det er en rekke prestasjonsmål i kontrakten som tilbyder må vise at de presterer på, og det har Risa gjort på en overbevisende måte, sier han.