Katrine Fredriksen

PROSJEKT E06 DAGSONE TASTA

Katrine Fredriksen
PROSJEKT E06 DAGSONE TASTA

Hektisk virksomhet på Tasta i innspurten av det omfattende vegprosjektet. 


Dimensjonene er store og arbeidet har pågått i tre år, sier prosjektleder Åshild Gudmestad.

Dimensjonene er store og arbeidet har pågått i tre år, sier prosjektleder Åshild Gudmestad.

Siden høsten 2016 har vi vært i gang med
det omfattende arbeidet på Tasta. På det meste har nærmere 90 Risa-medarbeidere og under­entreprenører vært i gang. Nå går prosjektet mot slutten, og hvis det ikke dukker opp noe uforutsett, er hovedarbeidene ferdige når ­Rongaren kommer ut før sommerferien.

Prosjektet består av å videreføre 750 meter vei fra innløp og utløp til Eiganestunnelen. Herunder av- og påkjøringsramper, rundkjøringsbro, egen gang- og sykkelbro, teknisk bygg og store støttemurer langs veien. Risa og Bjørns hage og anlegg bistår også naboene til E39 med å sette opp hagestuer og tilbakeføre hagene nå som prosjektet er i sluttfasen.

Vegprosjektet på Tasta er på to plan og omfatter innløp og utløp til Ryfast-tunnelen.

Vegprosjektet på Tasta er på to plan og omfatter innløp og utløp til Ryfast-tunnelen.

Underveis er det sprengt ut 230 000 m3 fjellmasse. Det er også kjørt bort over 200 000 m3 jord. Mye av den er kjørt til lokale jorder, hvor terrenget er blitt hevet og forbedret med tanke på vannansamlinger. Dette er de svært fornøyde med.

Prosjektet, som har en kostnadsramme på kr 218 mill., har hatt fin flyt.  – Vi har hatt et godt team med skikkelig stå-på-vilje, fin miks av formell og praktisk kompetanse, og god gjensidig respekt for hverandres kunnskap, sier prosjektleder Åshild Gudmestad.