Ditio
All informasjon i skyen, tilgjengelig når du trenger det. En utrolig bra måte å jobbe på!
Ordene kommer fra Lars Rune Nygård, IKT-leder i Risa. Det skal ikke mye til for å se engasjementet til Lars Rune når jeg spør nærmere om datasamling og deling.
Ditio er et navn som kommer opp til stadighet. Her legges data inn fra alle som er involvert i de forskjellige prosjektene. Alle har tilgang, så sant de har nett. Timer blir logget og laste bilene registrerer masse. Tidligere var det litt av en jobb å registrere timer i de respektive prosjektene, men nå er alt tilgjengelig ved hjelp av noen tastetrykk. Prosjektet har full oversikt over hvor maskiner og biler er, samt hvor de har vært. Dette gir et godt grunnlag for å beregne kostnader.
Stein Arild Boi Pedersen, system- og dokumentasjonsansvarlig for drift og vedlikehold, kan ikke få fullrost systemet nok. «Dette gir oss en unik mulighet for å følge opp prosjektene våre og videre dele informasjon med oppdragsgiver», sier Stein Arild. Risa fikk den første vedlikeholdsavtalen med Nye Veier, noe som ble et vendepunkt. «Vi deler data åpent med Nye Veier, og dette er tillitsskapende på alle måter», sier Stein Arild.
Oppetid er et viktig begrep for Nye Veier. Det betyr at trafikanten er i hovedrollen. «Vi skal være på veien for dem og ikke i veien for dem», forklarer Stein Arild. Det er et belønningssystem her. «Dersom vi oppnår mål knyttet til oppetid, oppnår vi en bonus», fortsetter han. «Nye Veier har internt et mål om en oppetid på 99,5 prosent, noe vi greide i den første perioden», sier Stein Arild med en viss stolthet.
«Ditio er et fantastisk system for oss», stemmer knuseleder i Risa, Arvid Svalestad i. «For meg personlig betyr det over 20 timer mindre arbeid i uka med føring a v time- og lastelister.» Listene ble tidligere ført for hånd av sjåførene. «Det var ikke alltid like lett å tyde kråketærne», flirer Arvid. Store bunker med løse ark måtte punches. Nå kommer alle da ta inn med en gang, og alt går rett over i fakturering. «Helt utrolig bra», mener han.
Er dette like bra for de som er ute i felten? Jeg tok en tur til Litla Moi masseuttak for å møte Kjell Øyvind Sola. Han lesser opp bilen med 0–16 masse for å strø på veiene i vindparken som ligger like rundt svingen. Jeg hopper ombord. Kjell Øyvind er i gang med å registrere lasset. «Jeg var absolutt ikke for dette systemet da jeg fikk høre om det», sier Kjell Øyvind. «For å si det som det er, så var nok jeg den som var mest negativ til dette, men nå er det bare helt utrolig», innrømmer han. «Jeg fatter ikke hvor enkelt og greit dette er, jeg vil aldri tilbake for dette er så mye bedre på alle måter!» sier en fornøyd lastebilsjåfør.