Ledelseinspeksjon med Nye Veier
Erlend Aksnes er den som i Risa sitter med ansvaret for vedlikeholdskontraktene. Dette har blitt et viktig område for Risa. Bare kontrakten med Nye Veier er på 500 millioner, og løper fram til 2024.
Erlend sammenlikner beredskapen de har med en brannstasjon. Det er bare en stor forskjell og det er at brannstasjonen har nesten dobbel bemanning. “Vi må derfor tenke smart og ha gode løsninger for å få dette til”, sier Erlend. Men det er en ting som bekymrer den rolige jærbuen, og det er rekrutteringen til fa get. Som et eksempel viser han bilder av en brøytebil som tar to kjørebaner i slengen.
“Hvem vil sette seg oppi og kjøre denne doningen om fem-seks år?” lurer Erlend på. Å få nye folk er et stort problem. Lappen for klasse 2 koster i dag rundt 200 000. Erlend forteller at han tok den i militæret under førstegangstjenesten og betalte ingenting.
“Denne kontrakten med Nye Veier vant vi ikke på pris, men på gode løsninger og på vår erfaring”, sier Erlend. Stein Arild Boi Pedersen kunne legge fram dokumentasjon på tidligere utførte prosjekter som overbeviste Nye Veier om at Risa kunne gjennomføre denne oppgaven på best måte. Første år av kontrakten er overstått. Det hele fungerer veldig bra, ikke minst den transparente rapporteringen gjennom bruken av Power Bi. Det gir oppdragsgiver en unik oversikt over utført arbeid og brukte ressurser.
I en slik kontrakt er det ikke bare veivedlike hold, salting og brøyting. Det er en rekke oppgaver man ikke tenker over som skal løses. Tunneler skal vaskes, påkjørte dyr skal fjernes, kantslått og mye mer. Risa er blant annet pålagt å ta vannprøver langs veien for å sikre at det ikke kommer miljøfarlige utslipp fra for eksempel vasking av tunneler.
En utfordring er å finne gode tomter for å etablere saltlager og oppstillingsplasser for utstyret. “Tidligere hadde Mesta trafikkstasjoner rundt omkring på strategiske steder, men disse ble solgt ut, og nå sliter vi rett og slett med å finne egnede steder”, sier Erlend. Han er på jakt etter et sted i nærheten av Mandal for å kunne dekke området Kristiansand – Kvinesheia. En slik kontrakt krever mye spesialutstyr som er kostbart, og med Euro 6-kravet om renere motorer blir det ikke billigere.
“Jeg kunne ønske meg en slik veihøvel med ekstrautstyr for kantklipping, men det er fort seks millioner”, sukker Erlend.
Ettersom vinteren står for døra, er det brøyting og salting det går i. Her tenkes det også n ytt! Asfaltvogner til frakt av salt er bygd om. For hvert vogntog spares nå henger vekt på rundt to tonn. Man kan altså frakte to tonn ekstra med salt. “Når vi skal frakte rundt 3000 tonn med salt opp til Stange fra Oslo, sparer vi i løpet av kontraktsperioden 26 turer med vogntog”, forklarer Erlend. Det er 26000 km mindre utkjørt distanse, og Nye Veier sparer 600 000 på dette.
“Selv om vi tenker nytt, møter vi stadig vekk på helt absurde problemstillinger”, sier Erlend. “Vi har for eksempel en rundkjøring hvor det er fem(!) veieiere bare på den ene rundkjøringen”, forklarer han. Alle fem har sin kontrakt med forskjellige entreprenører. “Det sier seg jo selv at slik kan man ikke holde på!”
“Vi blir hele tiden målt på hva vi gjør av Nye Veier. Det er positivt for oss. Når vi leverer bra, vanker det bonus. Det første året oppnådde vi en pen bonus.”
Miljø er viktig og her satses det på flere elbiler og maskiner som holder Euro 6-standarden. Det var nettopp en overtagelse av utstyr i Larvik hvor det ble levert nytt utstyr fra Rental.One.
I september var det åpning av de siste 45 km av E6 ved Rudshøgda hvor statsminister og samferdselsminister var til stede. Samtidig er dette en milepæl for Risa. Vei- og vedlikeholdsavtalen for Nye Veier er i full sving, selv om det er ett år siden avtalen trådte i kraft. På samme tid hadde Risa ledelsesbefaring på Stange, i Larvik og Tvedestrand. På Stange var toppledelsen i Nye Veier til stede.
Tor Alf Høye, som er fagansvarlig drift og vedlikehold i Nye Veier, sammenlignet samarbeidet med en ettåring som nå har lært å gå, og som blir mer og mer selvgående. “Vi har alltid brukerne av veien i fokus”, sier Høye. “Veien skal være tilgjengelig så mye som overhodet mulig, og dette har funka overraskende bra”, legger han til. “Det handler mye om tillit mellom oss og leverandøren a v tjenesten, som i dette tilfellet er Risa. Med et åpent system som det vi har fått til, der vi ser de aktuelle dataene, blir dette mer effektivt og vi kan begrense rapporteringen. Vi har hatt en god start det første året”, konkluderer Høye.
Vi synes at dette er en svært spennende kontrakt, og vi opplever a t det er to parter som vil finne de beste løsningene sammen.