HVILKET ÅR!
Fire ledere i Risa gir sine betraktninger over 2023 og hva de tror 2024 vil bringe.
Anleggssjef Kato Risa
Det har vært travelt, men samtidig har vi klart å opprettholde god fart uten store humper i veien. Dette skyldes i stor grad vår gode HMS-praksis og stort fokus på å levere til riktig tid og riktig budsjett. Jeg vil berømme alle ansatte for deres bevissthet rundt sikkerhet og kvalitet. Det er dere som har gjort det mulig for oss å oppnå slike resultater.
Selv om markedet i Rogaland kan være ekstremt hardt, ser vi at det kommer gode prosjekter ut på anbud framover. Dette gir oss store muligheter til videre vekst og suksess. La oss fortsette å stå sterkt i markedet og utnytte disse mulighetene til det fulle.
Ett av høydepunktene i året som har gått var selvfølgelig feiringen av Risa's 75-årsjubileum. Det var fantastisk å se fullt hus og oppleve stormende jubel på Clarion Air.
Jeg vil også gratulere Bjørn for å ha kjøpt tilbake alle aksjene i selskapet. Dette viser engasjement og din tro på fremtiden til Risa.
Vi ser også frem til det nye flotte bygget på Karmøy, som vil gi oss enda bedre arbeidsforhold og muligheter for vekst.
En annen milepæl som ble nådd i år var signeringen av en ny avtale for 5 til 7 år med drift i Rekefjord. Dette er en stor kontrakt for Risa Sørlandet og folka til Mads Hompland.
Veidriftssjef Erlend Aksnes
2023 ble litt av et år for drift- og vedlikeholdsavdelingen i Risa. Med en historisk omsetning og et resultat å bare være krye av, har vi virkelig satt oss selv på kartet som en solid aktør innen faget. Ikke bare har vi klart å sikre Dalane-kontrakten, som var vår første vedlikeholdskontrakt for 20 år siden, men vi har levert på alle punkter.
Jeg vil først og fremst takke alle ansatte for deres harde arbeid og dedikasjon gjennom året som har gått. 2023 har vært et "GILDT" år, og jeg er stolt over hva vi har oppnådd sammen.
Veidrift har vist seg å være en bransje med en lang læringskurve. Vi har opplevd tunge stunder med dårlige resultater, men gjennom årene har vi lært og vokst. Det er derfor med en stor dose stolthet og glede at vi nå kan se tilbake på det vi sammen har oppnådd.
I dag har vi et nært og godt samarbeid med våre viktigste oppdragsgivere, nemlig Statens Vegvesen, Rogaland fylkeskommune og Nye Veier. Vi ser stadig mer elektrifisering i vår virksomhet, og vår flåte av 20 nye VW ID Buzz-inspeksjonsbiler er et synlig bevis på vår innsats for å redusere miljøavtrykket. Vi jobber også aktivt med å redusere saltbruken, og ved hjelp av elektroniske sensorer på biler og saltapparat, forventer vi en reduksjon på 15%.
Det er ingen tvil om at vi har en spennende fremtid foran oss. Allerede i 2024 vil vi regne på fem nye kontrakter, og i 2025 kan vi se frem til ytterligere åtte aktuelle prosjekter. Dette betyr vekst og utvikling for vår virksomhet, og vi ser allerede nå behovet for flere prosjektingeniører. Og vi har endelig har fått veidrift som godkjent lærefag i Risa. Det tok 20 år fra vi startet til det i 2023 ble et fag. Det viser seg at det er stor interesse for faget og det gleder oss.
Vi står foran et grønt skifte med de utfordringene det gir. Kostnaden går opp, men tildelingene til drift og vedlikehold er blitt redusert fra 22 milliarder til 20 milliarder kroner. Derfor er det viktig at politikerne virkelig tror på og støtter et grønt skifte. Vi i Risa DOV er optimistiske og vil gjøre vårt ytterste for å bidra, men vi trenger politikernes aktive engasjement for å sikre en bærekraftig fremtid.
Som leder for Risa DOV er jeg utrolig stolt av hva teamet vårt har oppnådd. Historien har vist oss at veidrift er en bransje som krever utholdenhet og vilje til å lære. Vi har klart å vokse og tilpasse oss endringer. Vi har vist oss som en ansvarlig og bærekraftig aktør, og vi ser frem til å fortsette vår innsats i veidriftssektoren.
Anleggssjef store prosjekt Erlend Fiskum
2023 har vært et år med både gode og dårlige nyheter for oss i Risa. På den positive siden har vi hatt et knallbra prosjekt på Jåttå, hvor alt går etter plan og samarbeidet med Contour er svært bra. I tillegg har byggherren, Rogaland fylkeskommune, gitt oss gode tilbakemeldinger. Dette er virkelig en seier for oss, og det viser at vi er et pålitelig selskap.
På den andre siden har vi hatt en sak gående helt siden 2017 angående Kvitfjell energipark. Endelig har vi klart å inngå en forliksavtale, og vi kan puste lettet ut. Det er likevel viktig å påpeke at denne avtalen har påvirket bunnlinjen i min avdeling betydelig. Dette er en utfordring vi må håndtere, men vi er glade for å ha fått denne saken ut av verden.
På Kvitsøy går det kjempebra, med et godt samarbeid med Hære. Alt går etter plan i dette prosjektet, og vi gleder oss til å kunne overlevere i mai 2024.
Vårt prosjekt i Svenningelv i nord går også veldig bra i samarbeid med LNS og byggherre Statens Vegvesen. Dialogen er god, og det er gledelig å kunne si at vi ikke har hatt noen HMS-hendelser i prosjektet. Dette gir oss tro og optimisme for 2024.
Det har vært lite å regne på i store prosjekter den siste tiden, men nå ser det ut til at dette endrer seg. Jeg er veldig komfortabel med budsjettet for 2024, og ser fram til å jobbe med disse nye utfordringene.
Markedssjef Kai Tore Vatland
I en variert og innholdsrik bransje, er anbudsvirksomhet avgjørende for å sikre selskapet suksess og videre vekst.
Anbudsarbeid kan være som et hamsterhjul: Stadig fokus på å sikre seg nye kontrakter samtidig som man forbereder seg på fremtidige muligheter.
Vi mottar jevnlig nye forespørsler. Stadig flere av anbudskonkurransene inneholder tildelingskriterier og kvalifikasjonskrav, og disse områdene er stadig i endring. Dette krever at Risa til enhver tid er fremoverlente og nytenkende på tvers i organisasjonen. En anbudsprosess krever felles engasjement innenfor ulike fagområder, og nettopp det har vi i Risa – en engasjert og dyktig organisasjon som bidrar med sin kunnskap og kompetanse i de ulike konkurranseformene.
Det kanskje ikke like mye arbeid tilgjengelig nå som før, men dette gir oss gylnere mulighet og bedre tid til å levere et godt og gjennomarbeidet tilbud til kunden. I tillegg er det å sikre en balansert portefølje og en sømløs logistikk nøkkelen for å oppnå suksess i dagens marked.
Jeg tror på et stabilt marked de kommende 3-5 årene. Med regjeringens løfte om store infrastrukturprosjekter og behovet for rehabilitering av eksisterende veinett, har Risa en positiv holdning til fremtiden. Byggherrene, spesielt staten, spiller en avgjørende rolle ved å kunngjøre disse viktige prosjektene.
Anbudsavdelingen har i år hatt en omorganisering og består i dag av 10 ansatte med ulike roller og kunnskap. Et sammensatt team som skal komplementere og utfylle hverandre i de ulike prosjektene som møter oss. Avdelingen er i tillegg opptatt av å være aktive bidragsytere til videreutvikling i selskapet.
Videre har vi en klar visjon om å være en fremoverlent aktør i vår bransje, og dette innebærer først og fremst at vi leverer god kvalitet til alle våre kunder.
I 2024 skal vi strebe videre etter å levere konkurransedyktige tilbud som inneholder gode løsninger for både Risa og byggherren.
Til slutt vil vi rette en stor takk til dere alle, både ansatte, kunder, leverandører og samarbeidspartnere for deres innsats og engasjement. Sammen har vi oppnådd mye, og vi er trygge på at vi vil fortsette å lykkes. La oss fortsette å bygge og gjøre 2024 til et minst like "GILDT" år som 2023.
Vi vil også benytte anledningen til å gi en stor takk til Bjørn, som har levert svært godt etter at han tok over som leder for Risa. Han har virkelig stått på og bidratt til vårt suksessrike år i 2023. Vi ser fram til å fortsette samarbeidet med ham og resten av teamet, og er sikker på at veien videre vil være spennende.