Stor Reconmur på FV220
Oppgradering av vegen mellom Kvernaland og Figgjo.
Muren består av ca. 10 000 Recon blokker og skal stå ferdig i mars 2017. Dette er en strekning med mye trafikk og en god del tungtransport. Risa har foretatt kantforsterkninger, vedlikehold, ny drenering og stikkrenner. Etter en litt kronglete start kom vi godt i gang og jeg er svært fornøyd med samarbeidet med Risa, sier Tor Skårland byggeleder for Statens vegvesen.
Vi har hatt en del utfordringer her med trafikk og noe utrasing av masse. Vi hadde også gassledninger her og tele- og E-verks kabler. Det er områder her som er fredet som vi må ta hensyn til. Flere eiketrær er også fredet og noen av de gamle natursteinsmurene har vi bevart på best mulig måte. En forutsetning for at dette skulle gå bra var at vi fikk til en god dialog med grunneierne både før og gjennom prosjektet.Vegen har vært åpen for trafikk i hele byggeperioden og det er en utfordring. Men dette har vi fått til med lys og manuell dirigering på en veldig bra måte. Og nå får bilister og syklister en mye tryggere vei. Det er mye godt arbeid som er utført her, sier en fornøyd Skårland fra Statens Vegvesen.
Krister Tofteberg er prosjektleder for denne jobben for Statens vegvesen. - Dette er en veg som har vært ønsket utbedret mange år. Dette er en av de få tverrveier som går mellom Jæren og E39. Vegen har gjennom årene blitt kantforsterket. Vi startet opp denne jobben i mai, og vi skal være ferdige i mars. Deler av traseen er bratt på begge sider, så vi har brukt Reconblokker som mur. Statens vegvesen liker godt denne løsningen da det er en rask og sikker måte å få opp en solid mur på. Vi har totalt brukt 10.000 blokker fra Jærbetong på denne oppgraderingen.