Me potla og græve
Som regionleder for Jæren er Kato Risa en travel mann
Det er mange baller i lufta for tiden. Noen har vært der en tid og andre er nye. Ryfast går sin gang og Tasta E06 der er vi godt i gang, sier Kato. Vi har tunnelen i Mandal som nettopp er ferdig. Det gikk veldig bra. Ellers er det mye jobb for Statens vegvesen. I starten på desember ble det signert en ny kontrakt for Solbakk Ryfast E19 for Statens Vegvesen. Her skal det bygges 1km med ny veg og sykkelsti. Samme dag signerte vi også en jobb for Marti som er en forlengelse av E19 for Statens Vegvesen. Dette er veg og rundkjøring.
På Jæren er det kamp om jobbene og det merker vi. Prisene er presset og vi må levere i dette markedet. For at vi skal tjene penger må vi planlegge godt og gjennomføre jobbene etter den planen vi har lagt opp. Vi styrker planlegging og oppfølging med flere nye ansatte. Dette er viktig for oss. For å forbedre økonomien i prosjektene er det mange tiltak vi kan ta og etter samtaler med de ansatte så har vi i noen tilfeller innført kompiskjøring. Vi må jobbe smart og snu hver en stein slik at vi kan få til gode prosjekter selv når prisene er lave. Til neste år er det bare å brette opp ermene og sette i gang. Vi må ha inn flere anbud og der jobbes det godt så dette klarer vi.
Vi satser på lærlinger og opplæringen på Heskestad gir oss lærlinger som lettere kan gå inn og gjøre en fullverdig jobb, de er rett og slett mer selvgående. Kato er alltid optimist og med så mange prosjekter gående på en gang er han helt avhengig av kalenderen. Dersom den ikke er oppe og går er jeg helt lost, sier Kato.