SYSTEMET MÅ PASSE TIL MENNESKENE, IKKE MOTSATT
Roger Eliassen i Online Logistics opplever at Risa Service er sugne på ny teknologi og at de er i ferd med å skaffe seg store muligheter ved å digitalisere.
Roger Eliassen er produkt- og utviklingssjef i Online Logistics. Fra januar til april har de kjørt et pilotprosjekt sammen med Risa Service for å utvikle et system som gir best mulig utnyttelse av maskinparken.
– Det har gått bemerkelsesverdig godt å implementere systemet. Tror det har å gjøre med god involvering. Medarbeiderne har kunnet se sin bit sammen med helheten. At ledelsen ved Bjørn Risa og Svein Bø også har involvert seg mye, viser medarbeiderne at dette har topp prioritet, sier Roger.
Systemet, som heter Matrix og opprinnelig var utviklet for luftfartsbransjen, er digitalt og basert på bruk av smarttelefoner. Maskinførerne har sjekklister på mobilen og kan melde inn feil og skader.
Det sparer tid og gjør at når servicemannen kommer ut vet han nøyaktig hva som er status og feil på maskinen. Maskinene skal ha topp kvalitet hele tiden, noe de daglige rutinene er med og forebygger. Hensikten er å skape minst mulig ståtid og unngå at maskinene må på verksted. I tillegg er det alltid oppdatert informasjon.
Matrix blir i stor grad skredder-sydd til Risa Service, noe som gjøres i tett samarbeid med brukerne på de ulike nivåene. Det er et fleksibelt system som kan integreres med alle andre systemer.