Lederen
Da nærmer vi oss årsskiftet igjen, nok en gang er det på tide å oppsummere året som gikk, og samtidig kikke inn i glasskula på det som ligger framfor oss.
For oss i «Store Prosjekt» inklusive DOV (Drift og vedlikehold), har 2021 vært et godt år i forhold til økonomiske resultater, og også når det gjelder å få inn n ye jobber og bygge ordrereserve.
På drift og vedlikehold har vi vunnet to store og en liten kontrakt i år, som nå inngår i vår portefølje.
De nye kontraktene er Høgsfjord, Indre Ryfylke samt en mindre del i Sirdal (Hunnedalen). Til sammen er det kontrakter for nesten en halv milliard for Rogaland fylket, som kommer i tillegg til de kontraktene vi allerede har for henholdsvis Nye Veier og for Statens Vegvesen i Vestfold/Telemark.
Det betyr at vi igjen begynner å bli en betydelig aktør innfor drift og vedlikeholds markedet i Norge. Det legges ned mye godt arbeid i fra våre ansatte innenfor dette forretningsområdet nå, og vi ser på mulighetene for å ha en kontrollert vekst også i årene som kommer. Vi tenker da på å bygge sten på sten med utgangspunkt i de geografiske områdene hvor vi allerede er etablert.
Samtidig har arbeidsvarslings gjengen blitt flyttet over til oss. Dette gir oss et ytterligere positivt bidrag i drift og vedlikehold. Også innenfor arbeidsvarsling ser vi på mulighetene får å øke aktiviteten. Økt aktivitet er det også innenfor Nye Veier kontrakten vår.
I fra desember av i år, starter vi veivedlikehold på det nye strekningen på E39 i Mandals området for Nye Veier. I løpet av neste år utvides denne delen til også å omfatte E39 helt til Kristiansand.
I forhold til klima, miljø og det grønne skiftet, jobber også vi med å finne bedre løsninger på drift og vedlikehold. Det meste av vårt utstyr bruker i dag diesel, og her er Euro 6 et ufravikelig krav. Men det er allikevel ikke nok til at vi får redusert Co2 utslippet vårt. Da må vi over på annet drivstoff, og pr i dag er det elektrisk som er det mest aktuelle. Vi har noen elektriske varebiler som allerede er plassert ut på noen av prosjektene våre. For persontransport og varebiler vil en ytterligere økning av elektrisk være godt mulig. På fremtidige prosjekt ser vi også på om vi kan bruke elektrisk støtputebil og kanskje også om det er aktuelt med bruk a v elektrisk hjulmaskin. Slik verden ser ut i dag, er det et relativt langt stykke igjen før brøyte- og saltbilene våre går på noe annet en diesel. Men hvem vet, utviklingen går fort.
Når det gjelder store entreprise kontrakter, har vi i 2021 fått to n ye prosjekt. Det er E15 Kvitsøyentreprisen i forbindelse med Rogfastprosjektet som vi vant i arbeidsfellesskap sammen med Hæhre, og E6 Svenningelv Lien prosjektet i Nordland, hvor vi skal være underentreprenør til Leonhard Nilsen og Sønner, (LNS). Det betyr at vi også på entreprise siden har god ordrereserve inn i både 2022 og 2023.
På Rogfast har vi ha tt en god start, og har over lenger tid jobbet med rigging, forskjæring, veier i dagen og betongkonstruksjoner. Arbeidet går godt, og lyden er god både i arbeidsfellesskapet og i relasjon til byggherre. Planen nå, er at Hæhre skal starte på tunellen i desember.
På Rogfast prosjektet er det og et spesielt fokus på ytre miljø. For første gang har vi derfor personer på prosjektet som utelukkende jobber med å følge opp dette tema. I Risa/ Hæhre har vi løst det ved å kombinere bruk a v egne ressurser med kompetanse på området, samtidig som vi også leier inn noe ekspertkompetanse. På E6 i Svenningelv vil det bli en forsiktig oppstart rundt nyttår, mens full drift vil først skje fra våren 2022. På denne jobben vil Risa utføre tradisjonell veibygging i da gen på en strekning på ca. 7 km. Det betyr mye boring, sprenging og masse flytting for oss. Tunellen vil LNS utføre selv, mens bruer utføres a v et firma fra Alta som heter HAK Entreprenør AS. For oss vil dette være et reiseprosjekt med rela tivt lang reise og innkvartering på brakke med kantine.
I forbindelse med tunellrehabilitering, har vi ikke tatt på oss noen nye oppdrag i år. Det jobbes knallhardt og godt for å ferdigstille vårt prosjekt i Bergen med 3 tuneller, Arnanipa, Sætre og Bjørkhaug. Arnanipa er overlevert, mens de to andre overleveres i 2022.
I sommer ferdigstilte vi også vei- og bruprosjektet inne i Lysebotn for Rogaland fylkeskommune. Prosjektet var en suksess både teknisk og fremdriftsmessig. Samtidig gav det oss nyttig lærdom i forhold til hvordan vi skal løse totalentreprise kombinert med utfordrende grunnforhold.
Markedet i 2022 og fremover de nærmeste årene innenfor områdene store prosjekt samt drift og vedlikehold ser ut til å være bra, både lokalt, og i de andre geografiske områdene vi anser for å være aktuelle for oss. Det betyr at mulighetene for at vi kan få en andel a v disse prosjektene inn i vår portefølje. Det forutsetter selvfølgelig at mulighetene for å oppnå tilfredsstillende marginer er til stede. Dette blir spennende!
Så til alle dere som også i 2021 har lagt ned en kjempeinnsats for Risa, Store Prosjekt og DOV. Tusen takk til dere, og fortsett med det. Det er all grunn til å være optimist for fremtiden.
God Jul og Godt Nytt År!
Erlend Fiskum